sunnuntai 16. joulukuuta 2012

Vaatteen hintaan vaikuttavia tekijöitä



Merkkivaatteissa hinta on suurempi, mutta tuottajat eivät kalliista hinnasta huolimatta saa kuin pienen osan vaatteen tuotosta. Näissä tapauksissa voittaja on luonnollisesti tuotemerkki, jolle tuotteen brändilisä jää.  Brändin tuoma lisä vaatteelle voi myös olla elämyksellisyyttä, tarkoituksenmukaista kuulumista tietynlaiseen vaatekulttuuriin sekä tietynlaista (yleisesti tunnettua) asennetta.

Vaatteen materiaalion myös yksi asia, mikä vaikuttaa hintaan. Yleisesti kalliimpina (mutta laadukkaina) pidettyjä materiaaleja ovat nahka, silkki ja tietyntyyliset hienommat villat.  Juuri luonnonkuituja pidetään monesti kalliimpina, kun taas synteettisiä tekokuituja halvempina. Tämä johtuu pitkälti siitä, että tekokuituja on helppo mekaanisesti koneilla valmistaa, toisin kuin esimerkiksi silkkiä, jota ei ole vielä ihminen keinotekoisesti pystynyt valmistamaan.

Suurissa erissä valmistettavat massatuotannon vaatteet ovat luonnollisesti halvempia kuin harvinaisemmat, yksityiskohtaiset tai jopa käsintehdyt vaatteet. Käsintehdyt tuotteet vievät enemmän aikaa, joten ne myös maksavat enemmän palkoissa ja muissa kuluissa. Lisäksi kun käytetään ekologisia materiaaleja, ja tuotantomäärät ovat pienet, tulee kankaille ja koko tuotteelle enemmän hintaa.

Pääsääntönä on, että mitä vähemmän välikäsiä (esim. alihankkijat, tehdas, maahantuoja, kauppa) tuotteen päätymisessä kuluttajille on, sitä enemmän tekijöille jää rahaa. Myös kauppa ottaa välistä oman osuutensa vaatteiden hinnasta. (Yleisesti kaupalle jää n. 50-60% tuotteen koko hinnasta). Verkkokaupoissa pyritäänkin usein vähentämään välikäsiä ja solmimaan sopimuksia eri yheistyötahojen kanssa, jotta saadaan tavarat toimitettua kuluttajalle mahdollisimman suoraan. Verkkokaupassa voivat jakeluketjusta jäädä pois esimerkiksi maahantuojat (verkkokauppiaat voivat toimia tällaisina itse) sekä erilaiset keskusvarastot. Verkkokaupoilla ei välttämättä myöskään ole fyysisiä tiloja (elleivät verkkokaupat sitten toimi yhdessä kivijalkamyymälän kanssa) tai varastointia, jotka lisäävät kuluja. 

Monen tuotteen kohdalta tuotanto on pitkälti suunnattu Aasiaan, koska siellä on esim. Suomeen ja muuhun Eurooppaan verrattuna halpaa työvoimaa, suuria tehtaita sekä helposti saatavilla materiaalia vaateteollisuuteen. Tuotannon osuus vaatteen hinnasta on yleensä todella pieni. Etenkin siihen nähden, että tuotantoon luetaan mukaan leikkaus, ompelu, värjäys, painatukset ja viimeistelyt. Luonnollisesti mitä pienempi vaatteen hinta on, sitä pienempi osa siitä jää tuotannon osapuolille. Myös tuotannon valvominen lisää kustannuksia ja vaatteen hintaa, kun tulee taas yksi välikäsi lisää, jolle maksaa. 

Siinä voi sitten miettiä kuinka monta eurosenttiä jostain kymmenen euron paidasta jää tekijälle.

Ps. Mikäli joskus täytyy itselleen tai jollekin muulle perustella kalliita vaatehankintoja, kannattaa laskea huvikseen vaikka suosikkifarkkujen hinta käyttökertaa kohden (CPU= cost per use), niin eipä siinä hirveistä summista ole kyse...

Kattavammin aiheesta voi lukea mm. linkin Uusi Musta artikkelista (http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2010/11/11/mista-viiden-euron-paidan-hinta-koostuu.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti