torstai 24. toukokuuta 2012

Minun eikä kenenkään muun


Kesällä 2011 tunnetun KappAhl-ketjun mainosslogan kuului kutakuinkin seuraavasti: "High Fashion. Here Today. Gone Tomorrow." Kyseisen tekstin sanomaa tuskin tarkoitettiin negatiivissävytteiseksi, mutta mielestäni se kuvastaa koko vaateteollisuuden ydinongelmaa. Trendi on muuttuva voimavara, jonka heilahteluista vain vahvimmat brändit selviävät.
En ole koskaan uskonut käsitteeseen "ajaton trendi". Vaikka oma ikäkin alkaa vielä turvallisesti kakkosella, on varhaisteininä ja murrosikäisenä koettu varsin paljon erinäisiä tyylimuutoksia. Hiphopin ja räpin kuuntelun myötä vaatekaapista löytyi MicMacia, Bronxia ja Karl Kania, metallimusiikkifanaattisuuden ansiosta taas mustaan laukkuun ommeltuja hihamerkkejä, New Rockin kenkiä, maastohousuja, ketjuja ja nahkatakkeja. Parjatun emorock-aikakauden tuotteisiin kuuluvat lukuisat eriväriset Converset, tummanpuhuva vaatetus höystettynä monilla raitapaidoilla, mustat tai tummansiniset pillifarkut, yksivärinen kauluspaita sekä ruutukuvioinen solmio. Ekstrapisteitä jaetaan niistä otsan yli ulottuvista mustista hiuksista sekä kajaalin tehokäytöstä.

Oli miten oli, koen jokaisen edellä mainitun trendin olevan tavalla tai toisella aikasidonnainen. Näiden lisäksi yleisiä, päivittäin katukuvassa esiintyviä tyylejä ovat esimerkiksi (anarko)punkkarit irokeeseineen, värikontrasteillaan ja aatemaailmallaan hevityylin astetta pitemmälle vieneet gootit, usein varsin urheilulliset bilehirmut eli fruittarit, mangan ja animen innoittamat japanilaiset outfitit (kuten lolitat), keltaviherpunaista ja rentoa asustusta suosivat rastafarit sekä tämän päivän ylivoimainen sana: työväenluokkaista pukeutumista suosivat hipsterit. Seuraava lainaus on urbaanisanakirja.comista:
"Koska hipstereiden halu poiketa valtavirrasta on niin suuri, tapahtuu hyvin usein myös niin, että hipsterit diggailevat jotain ei vain undergroundia, vaan undergroundia ja p****a. Hipsterit eivät tee päätöksiään sen perusteella onko jokin laadukasta, eettistä, kestävää, edullista tai mukavan tuntuista, vaan onko se valtavirtaa vai ei. Tämä on ehkä merkittävin yksittäinen hipstereitä yhdistävä ominaisuus."
Urbaani sanakirja, urbaania tekstiä. Muistetaanhan se.

Ajattomia merkkivaatteita tuskin siis on olemassa, vaan mitkä ovat säilyttäneet asemansa myös vuosikymmenten taukojen jälkeen? Itse tennareita käyttävänä henkilönä olen havainnut niiden yleistymisen kaikennäköisen ja -kokoisen kuluttajan keskuudessa. Tänä päivänä erityisesti miespuolisen nuorison keskuudessa suositut v-kaula-aukolla varustetut t-paidat kuuluivat jo 70-luvulla yleiseen arkipukeutumiseen. Asusteista ainakin henkselit, ranne- ja kaulakorut sekä suurisolkiset vyöt ovat aina in. Bändipaidat, -hupparit ja muut merchandiset nousivat suosioon vasta 80-luvulla, mutta ovat säilyttäneet asemansa tasaisen varmasti. Nykyisin H&M-vaateketju myy paitoja, joiden tuotto menee suoraan AIDSin vastaiseen toimintaan. Voisiko johtopäätös siis olla, että ainoa ajaton substanssi on kuluttajan henkilökohtainen mielipide ja arvomaailma?

Etsitkö itsellesi tyyliä, haluaisitko oppia määrittämään sen paremmin tai kenties täydentää sitä trendikkäästi? Kaikkivoipa ohje kaikille vartalo- ja pukeutumistyypeille löytyy tämän tekstin otsikosta.

Ole oma itsesi.

- Tomi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti