Brändillä tarkoitetaan kaikkea, mikä liittyy yrityksen palveluun tai tuotteeseen. Myös mainetta niittänyt julkisuuden henkilö voi jonkun mielestä olla (henkilö)brändi.
Oleellinen osa brändiä ovat mielikuvat, jotka syntyvät kuluttajien päässä. Viestiikö yritys kuluttajille brändin ytimen mukaisia asioita? Tavoittaako brändi suunnittelemansa kohderyhmän? Brändiä rakennettaessa tulee miettiä mikä on brändin ydinsanoma, kohderyhmä ja tavoite sekä kuinka niitä mitataan ja millä keinoin markkinointi on yhdenmukaista brändin ydinsanoman kanssa.
Erilaiset vaatebrändit tuovat mieleemme heti nimen kuultua tietynlaisen käsityksen brändistä. Nuori nainen kävelee kadulla Louis Vuitton laukku olalla – wow mikä kallis luksuslaukku.. onkohan tuo aito vai Thaimaasta tuotu feikki?
Monet kuluttajat ovat valmiita maksamaan vahvan brändin tuotteista niiden tuoman luksus- tunteen vuoksi suuriakin summia. Brändien myötä tulee myös yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tiettyä brändiä suosivat tuntuvat jakavan keskenään ikään kuin jonkinlaisen salaisuuden.
Toiset ostavat brändivaatteita niiden laadukkaiden materiaalien vuoksi. Tärkeintä yhtä kaikki on, että brändi tarjoaa asiakkaalleen jonkinlaisen lisäarvon pelkän käyttötuotteen lisäksi. Mielestäni usein kuitenkin on, että brändätyissä vaatteissa saa maksaa vain siitä nimestä ja tunteesta, jonka tunnettu yritys on onnistunut tuotteilleen luomaan.
Disturbin brändit kilpailevat ainutlaatuisella asenteella ja saatavuudella. On mahtavan hieno tunne, kun jokaisella vastaantulijalla ei ole samanlaisia vaatteita yllä. Omakin persoona pääsee paremmin esiin jo pelkästään vaatteiden avulla. Yakuza Inkin valikoimista löytyy esim. naisille ja miehille paitoja ja huppareita, Satorisan on kenkämerkki miehille ja naisille, Desigual tarjoaa värikkäitä ja persoonallisen kuosirikkaita paitoja, takkeja, mekkoja ja housuja sekä Japrag puolestaan näyttää farkkutaivaan merkit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti