Tänä syksynä on opintojen ohessa tullut kerran jos toisenkin
pohdittua, että mistä kauppojen sisäänostajat oikein tietävät, että mitä
tuotteita valikoimiin kannattaa ottaa? Kuka tai ketkä oikein määrittelevät
tulevan kauden (A/W, S/S) trendit? Mitä
värejä, malleja ja tyylejä nähdään muotinäytöksissä ja mitkä päätyvät
kuluttajien ulottuville?
Muodin ennustamisesta puhuttaessa voidaan käyttää myös
englanninkielisiä nimityksiä fashion – forecast, foresight ja foreknow. Foreknowlla
tarkoitetaan muodin aistimista ennakkoon ja kykyä tietää varmaksi tulevia
trendejä. Forecasteja voivat olla esimerkiksi erilaisten trenditalojen
julkaisemat sivustot ja muotien trendikirjat. Forecasteissa on oleellista
hyödyntää sekä menneisyyden että nykyhetken tietoja eri trendeistä. Foresightit
puolestaan ovat laajemman kokonaisuuden arvioita tulevista trendeistä.
Usein kuulee sanottavan, että muoti kiertää kehää. Kymmeniä
vuosia sitten muodin vaihtuvuus/ kiertonopeus saattoi olla seitsemän vuotta,
nykyään muoti kiertää paljon nopeammin. Muodin ennustamisessa oleellista on olla jatkuvasti
varpaillaan ja pitää kaikki aistit avoimina. Sosiaalisen median rooli myös
muodin maailmassa on nykyään keskeinen. Vaikka kuluttajat hakevatkin paljon
inspiraatiota erilaisista katumuotisivustoista, toimivat lehdet ja blogit
kuitenkin lähinnä muotivirtausten tulkitsijoina ja toteuttajina. Muodin
ennustaminen on aivan oma (hemskatin suuri) maailmansa, jossa tehdään myös
bisnestä.
Esimerkiksi WGSN (www.wgsn.com) ja MPD-CLICK (www.mpdclick.com)
ovat sellaisia muodin mekkoja, että niistä löytyy lukuisia eri muotiraportteja,
ennusteita ja kuvagallerioita. Valitettavasti nämä kaksi sivustoa sisältävät
niin laajasti ja kattavasti esimerkiksi juurikin muotia ennustavia tietoja,
että niiden käyttö on tavallisille kuluttajille rajattua. Itse pääsen koulun
tunnuksilla käsiksi MPD-CLICK:iin, ja täytyy sanoa, että voi sitä tiedon määrää
mikä sivustolta löytyy. Olen vasta vähän kerinnyt tutkailemaan sivustolta,
mutta sieltä löytyy mm. kuvia eri vaateliikkeiden näyteikkunoista ympäri maailman.
Vaikka jotkin isot yritykset (esim. ranskalainen Promostyl –
international trend research and design agency) yrittävät vakuuttaa tehneensä
laajoja tutkimuksia ja analyyseja esimerkiksi kulttuurin, taloudellisen
tilanteen ja yhteiskunnan vaikutuksesta muotiin, ei muodin tulevaisuuden ennustaminen
ole niin yksiselitteistä. Miksikö? No siksi, että ennusteet tehdään jo vuosia
ennen niiden mahdollista toteutumista. Tällöin reagointinopeus erilaisiin poikkeustilanteisiin hidastuu. Toisaalta
muodin ennustajat myös luottavat siihen, että ennusteet toteutuvat koska niin
on luotettavalta taholta (Esim. WGSN, suuret muotitalot) ennustettu. Mitä
enemmän tulevista ”ennusteista” tiedetään, sitä todennäköisemmin ne toteuttavat
itse itsensä.
(Lähteenä jutussa
Hanna Brotkinin Jamkin Visual Marketing kurssille luomat diat sekä http://go4itvol2.indiedays.com/2007/04/09/trendien-ennustaminen/.
Minttu Paakkulainen 2007)
PS. Aika mielenkiintoista, että jo 1930- luvulla ennustettiin
muodin yhteydessä, että 2000-luvulla ihmiset kantavat mukanaan radiota ja
puhelinta. Ja kuinkas sitten kävikään… (Youtubesta löytyy muuten hakusanalla
1930`s fashion forecast kyseinen video, jossa muitakin hivenen humoristisempia
ennusteita)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti